Zamknij

Ulga B+R a Urząd Skarbowy - fakty i mity

Home > Analizy i aktualności > Aktualności > ABC innowacji > Ulga B+R a Urząd Skarbowy – fakty i mity
ABC innowacji
6 listopada, 2024

Ulga B+R to aktualnie najbardziej przystępny mechanizm finansowego wsparcia dla organizacji inwestujących w innowacje. Umożliwia ona pozyskanie znacznych środków na działalność badawczo-rozwojową, stając się istotnym czynnikiem napędzającym rozwój przedsiębiorstwa i wzrost jego konkurencyjności. 

Organem, który weryfikuje poprawność rozliczenia ulgi B+R, jest Urząd Skarbowy. Dla wielu firm jest to źródło obaw lub wątpliwości, szczególnie jeśli nie mają doświadczenia w korzystaniu z ulg proinnowacyjnych. W niniejszym artykule prezentujemy fakty na temat współpracy z fiskusem w kontekście ulgi B+R oraz obalamy związane z nią popularne mity. 

Fakty: 

  • Celem urzędu skarbowego nie jest podważenie prawa do skorzystania z ulgi 
  • Nie należy obawiać się weryfikacji dokumentacji przez fiskus 
  • Czynności sprawdzające – często, kontrole – rzadko 

Mity 

  • Z Urzędem Skarbowym nie da się porozumieć 
  • Urząd Skarbowy nie spieszy się z przelewem 
  • W kontaktach z Urzędem Skarbowym Twoja firma musi radzić sobie sama 

 

Fakt #1: Celem urzędu skarbowego nie jest podważenie prawa do skorzystania z ulgi 

Wbrew powszechnym opiniom, rolą urzędu skarbowego nie jest jedynie maksymalizacja wpływów budżetowych – rzeczywistość jest bardziej złożona. W rankingu państw przeznaczających największe środki na badania i rozwój Polska zajmuje aktualnie dalekie, 5. od końca, miejsce wśród krajów Unii Europejskiej. Aby poprawić tę sytuację i zwiększyć poziom inwestycji w innowacje, polityka rządu koncentruje się na zachęcaniu przedsiębiorstw do podnoszenia poziomu wydatków na cele rozwojowe. Jednym z najważniejszych narzędzi stosowanych przez rządzących w tym kontekście jest właśnie ulga B+R. Urząd Skarbowy ma za zadanie wspierać politykę fiskalną rządu, dlatego nie może komplikować i utrudniać, chociażby procesu rozliczania ulg proinnowacyjnych. 

 

Fakt #2: Nie należy obawiać się weryfikacji dokumentacji przez fiskus 

Złożenie deklaracji podatkowej wraz z załącznikiem CIT/PIT-BR lub skorygowanie deklaracji w związku z rozliczeniem ulgi B+R często wiąże się z reakcją ze strony Urzędu Skarbowego. Należy jednak podkreślić, że działania te mają charakter rutynowy. Ich celem jest weryfikacja posiadanej dokumentacji merytorycznej i poprawności kalkulacji finansowych, nie zaś zakwestionowanie prawa do ulgi na badania i rozwój. Zazwyczaj przedłożenie stosownej dokumentacji i złożenie potrzebnych wyjaśnień skutkują szybką akceptacją rozliczeń związanych z finansowaniem innowacji. 

 

Fakt #3: Czynności sprawdzające – często, kontrole – rzadko 

Wielu przedsiębiorców obawia się, że rozliczenie ulgi na badania i rozwój spowoduje wszczęcie przez Urząd Skarbowy kontroli podatkowej, obejmującej wszelkie rozliczenia z tą instytucją. Sytuacja taka w oczywisty sposób wiązałaby się ze znacznym obciążeniem działów finansowych i oderwaniem ich od codziennych obowiązków. W rzeczywistości niezwykle rzadko fakt rozliczenia ulgi B+R skutkuje wszczęciem kontroli. Zazwyczaj fiskus ogranicza się do czynności sprawdzających, które koncentrują się na weryfikacji zasadności rozliczenia ulgi i poprawności wyliczeń kwot kosztów kwalifikowanych.  

 

Mit #1: Z urzędem skarbowym nie da się porozumieć 

Przedsiębiorcy często trwają w przeświadczeniu, że Urząd Skarbowy działa w skrajnie sformalizowany sposób, posługując się z góry określonymi szablonami. Tymczasem pracownicy organów podatkowych powszechnie kontaktują się z interesantami za pośrednictwem telefonu czy wiadomości e-mail. Dzięki bezpośrednim formom kontaktu łatwo wyjaśnić ewentualne wątpliwości i uzgodnić, w jaki sposób przedsiębiorca powinien przedstawić dokumentację źródłową, aby była jak najbardziej czytelna. Tego typu podejście pozwala znacząco skrócić czas czynności sprawdzających i ogranicza nakład pracy na przygotowanie dokumentów i wyjaśnień. 

 

Mit #2: Urząd Skarbowy nie spieszy się z przelewem 

Z wieloletniego doświadczenia Ayming wynika, że US stara się przeprowadzać czynności sprawdzające w ustawowym terminie 2 miesięcy. Zazwyczaj nadpłacony podatek jest zwracany na konto przedsiębiorcy niezwłocznie po zakończeniu postępowania. W praktyce oznacza to, że uzyskanie dodatkowych środków, które przedsiębiorca może przeznaczyć np. na dalsze prace badawczo-rozwojowe, możliwe jest w stosunkowo krótkim czasie. 

 

Mit #3 W kontaktach z Urzędem Skarbowym Twoja firma musi radzić sobie sama 

Z badań Ayming wynika, że aż 47% firm ma w swojej historii kontrole albo czynności sprawdzające realizowane przez Urząd Skarbowy. Wielu przedsiębiorców kontaktuje się z przedstawicielami fiskusa na własną rękę, co wiąże się często ze znacznym obciążeniem dodatkowymi obowiązkami, jest także źródłem stresu i obaw. Tymczasem kontakty z organami podatkowymi z powodzeniem można oddelegować na zewnętrznych konsultantów na mocy udzielonych pełnomocnictw. Specjaliści w dziedzinie rozliczania ulg proinnowacyjnych na co dzień współpracują z pracownikami US, dzięki czemu są w stanie szybciej i mniejszym nakładem pracy przeprowadzić całe postępowanie weryfikacyjne. 

Doświadczenie Ayming w pracy z przedsiębiorstwami w całym kraju, a także w kontaktach z urzędem skarbowym pokazuje, że współcześnie fiskus coraz częściej przyjmuje rolę partnera przedsiębiorców, niż jedynie jednostki kontrolującej.  

Autor publikacji:

Przemysław Smoczyński, Manager ds. Ulg Innowacyjnych, Ayming Polska

Pokaż komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *