Kiedy w listopadzie 2022 r. firma OpenAI udostępniła pierwszą wersję ChatGPT, okazało się, że zarezerwowane dotąd dla analityków danych i specjalistów narzędzia stały się dostępne dla „zwykłych ludzi”, a możliwości ich zastosowania w firmach gwałtownie wzrosły.
Branże, które korzystają na rewolucji
Narzędzia AI szybko znalazły zastosowanie niemal we wszystkich obszarach gospodarki, choć w niektórych branżach jej wpływ wydaje się bardziej znaczący niż w pozostałych. Należy do nich np. handel, w którym rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji stosowane są z powodzeniem od wielu lat, m.in. do prognozowania popytu. Kolejną jest logistyka, w której algorytmy AI pozwalają optymalizować procesy, np. związane z efektywnością załadunku, wpływając tym samym na zmniejszenie śladu węglowego, kluczowe w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Beneficjentami generative AI, czyli modeli takich jak np. wspomniany wcześniej Chat GPT, są obecnie jednak – przede wszystkim – branże kreatywne, a więc związane z tworzeniem tekstów, obrazów czy dźwięków. Zastosowanie generowanych przez sztuczną inteligencję materiałów pozwala istotnie zaoszczędzić czas m.in. pracownikom marketingu, grafikom czy osobom odpowiedzialnym za tworzenie contentu.
Inwestycja w innowacje
Kluczowa korzyść związana z wykorzystaniem AI w przedsiębiorstwach, polegająca na zwiększeniu efektywności procesów, pozwala uwolnić czas na działania kreatywne i innowacyjne. Polska jest obecnie krajem, który pod względem innowacyjności zajmuje dalekie, bo czwarte od końca miejsce w rankingu europejskim. Sytuacja może jednak sukcesywnie ulegać poprawie z powodu coraz wyższych nakładów firm na projekty badawczo-rozwojowe. Jak ocenia Piotr Frankowski, Polska ma wszystkie warunki, aby stać się hubem innowacyjnym na region Europy Środkowo-Wschodniej.
Ayming Polska wspiera przedsiębiorców stawiających na rozwój
Większość firm w Polsce stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, które borykają się z dużymi ograniczeniami, jeśli chodzi o pozyskiwanie finansowania na innowacje. Pomocne może okazać się korzystanie z proinnowacyjnych ulg podatkowych, które mogą wspomóc inwestycje obejmujące także projekty wykorzystujące sztuczną inteligencję.
Narzędziem, które może wesprzeć firmy w finansowaniu projektów rozwojowych jest artificial intelligence. Specjaliści Ayming Polska od lat pomagają polskim przedsiębiorcom w optymalizowaniu finansowania działalności, w tym w rozliczaniu ulg proinnowacyjnych czy pozyskiwaniu grantów. Ich doświadczenie pozwala z jednej strony zidentyfikować obszary w organizacji kwalifikowalne do ulgi, w tym te związane z AI, z drugiej zaś zgromadzić potrzebną dokumentację i w efekcie uzyskać korzyść podatkową.
Sztuczna inteligencja będzie nadal kształtować sposób funkcjonowania firm i wpływać na ich konkurencyjność, choć w dłuższej perspektywie korzystanie z niej będzie raczej koniecznością warunkującą przetrwanie i rozwój, niż wyróżnikiem na rynku. W rzeczywistości, w której wszystkie firmy będą aktywnie korzystać z potencjału AI do optymalizacji swoich działań, prawdziwą przewagę stanowić będzie nadal ludzka kreatywność i decyzyjność.
Jeśli chcesz wysłuchać audycji „Focus na biznes”, kliknij w link > LINK
Brak komentarzy