Zamknij

Ulga B+R a globalny podatek minimalny – jak dostosować system do nowych regulacji?

Home > Analizy i aktualności > Aktualności > Ulga B+R a globalny podatek minimalny – jak dostosować system do nowych regulacji?
Aktualności
25 lutego, 2025

Globalny podatek minimalny obowiązujący od 2025 r., może znacząco wpłynąć na atrakcyjność ulgi B+R w Polsce dla dużych międzynarodowych przedsiębiorstw w Polsce. Firmy, które dzięki mechanizmowi obniżą efektywną stawkę podatkową poniżej 15%, mogą zostać objęte podatkiem wyrównawczym, co w praktyce niweluje uzyskane korzyści. Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany w systemie wsparcia dla innowacji, aby ulga B+R nadal spełniała swoją funkcję. Jakie są rozważane scenariusze i co mogą oznaczać dla przedsiębiorców?

Ministerstwo Finansów rozpoczyna konsultacje

Globalny podatek minimalny (GloBE), który obowiązuje od 1 stycznia 2025 r., wymusza na międzynarodowych korporacjach (duże grupy kapitałowe z rocznym obrotem na poziomie wyższym niż 750 mln EU) płacenie co najmniej 15% podatku dochodowego w każdym kraju, w którym prowadzą działalność. To wyzwanie dla polskiego systemu ulg podatkowych, w tym ulgi na działalność badawczo-rozwojową (B+R), która pozwala firmom znacząco obniżyć efektywną stawkę opodatkowania (ETR).

W odpowiedzi na te zmiany Ministerstwo Finansów rozpoczęło prace nad dostosowaniem ulgi B+R, aby zapewnić jej skuteczność w nowym otoczeniu prawnym. 21 lutego odbyło się spotkanie konsultacyjne z udziałem Ministra Finansów Andrzeja Domańskiego, podczas którego omówiono możliwe rozwiązania.

Dlaczego globalny podatek minimalny wpływa na ulgę B+R?

Obecny mechanizm ulgi B+R może prowadzić do sytuacji, w której efektywna stawka CIT spada poniżej 15%. W takim przypadku firmy objęte przepisami GloBE będą musiały dopłacić podatek wyrównawczy, który zniweluje uzyskane korzyści. To oznacza, że ulga B+R w obecnej formie może przestać spełniać swoją funkcję jako zachęta do inwestycji w innowacje.

Jakie zmiany są rozważane?

Ministerstwo Finansów analizuje kilka wariantów reformy ulgi B+R:

  • Kwalifikowany zwrotny kredyt podatkowy – firmy nadal płaciłyby podatek CIT w pełnej wysokości, ale w ciągu czterech lat mogłyby uzyskać zwrot gotówkowy powiązany z nakładami na B+R.
  • Alternatywna forma zwrotnego kredytu podatkowego, różniąca się sposobem realizacji zwrotu środków.
  • Zmiana sposobu rozliczania kosztów osobowych – zamiast odliczania wynagrodzeń od CIT, koszty B+R mogłyby być rozliczane poprzez PIT wszystkich pracowników. To rozwiązanie przypomina mechanizm stosowany w uldze na innowacyjnych pracowników, ale miałoby szerszy zakres.

Ministerstwo bierze również pod uwagę opcję wyboru dla przedsiębiorców – firmy mogłyby zdecydować, czy pozostają przy dotychczasowym modelu, czy przechodzą na nowe zasady. Kluczowym założeniem jest neutralność finansowa reformy zarówno dla przedsiębiorców, jak i budżetu państwa.

Co dalej?

Finalne decyzje będą zależeć nie tylko od krajowych konsultacji, ale także od rozwoju sytuacji na poziomie Unii Europejskiej. Jeśli UE pójdzie śladem USA i zdecyduje się wycofać z globalnego podatku minimalnego, zmiany w uldze B+R mogą okazać się zbędne. Na ten moment Ministerstwo Finansów pracuje nad konkretnymi propozycjami, a pierwsze projekty legislacyjne mogą pojawić się już w ciągu miesiąca. Planowany termin wejścia w życie nowych zasad to 1 stycznia 2026 r.

Wnioski dla firm

Przedsiębiorcy korzystający z ulgi B+R powinni monitorować rozwój sytuacji i uwzględniać możliwe zmiany w swoich strategiach podatkowych. Nowe rozwiązania mogą wpłynąć na sposób rozliczania kosztów B+R, a w niektórych przypadkach wymagać dostosowania struktury finansowania projektów badawczo-rozwojowych.

Będziemy śledzić dalsze konsultacje i informować o kluczowych wnioskach z prac nad reformą ulgi B+R.


Przemysław Smoczyński, Manager ds. Ulg Innowacyjnych, Ayming Polska

Pokaż komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *