Zamknij

Wyrok NSA a ulga B+R: Wyjaśniamy kluczowe wątpliwości

Home > Analizy i aktualności > Aktualności > Wyrok NSA a ulga B+R: Wyjaśniamy kluczowe wątpliwości
Aktualności
2 grudnia, 2024

W sierpniu 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) wydał wyrok, który budzi wątpliwości dotyczące sposobu interpretacji przepisów regulujących sposób korzystania z ulgi B+R. Niedawno opublikowane pisemne uzasadnienie tego wyroku (sygn. akt II FSK 595/24) wywołało szeroką dyskusję wśród ekspertów, w szczególności w kontekście dwóch kontrowersyjnych tez:

  1. Ulga B+R stanowi pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 i 108 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
  2. Projekty realizowane na zlecenie klientów, które posiadają ściśle określony przez zamawiającego cel, nie mogą być traktowane jako działalność B+R.

Poniżej wyjaśniamy, dlaczego te stwierdzenia są niewłaściwe i stoją w sprzeczności z wykładnią prawa dotychczas stosowaną przez urzędy skarbowe, Krajową Informację Skarbową i sądy administracyjne.

Ulga B+R nie jest pomocą publiczną – dlaczego?

Wg art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, aby uznać instrument za pomoc publiczną, musi on spełniać kilka kryteriów. Pierwszym z nich jest selektywny charakter, co oznacza, że sprzyja wyłącznie wybranej grupie przedsiębiorstw lub produktów. Ulga B+R w Polsce nie spełnia tego kryterium, ponieważ:

  • Nie jest ograniczona do konkretnych sektorów czy branż – z ulgi mogą korzystać przedsiębiorcy działający w dowolnym obszarze gospodarczym.
  • Nie różnicuje firm ze względu na ich wielkość – ulga jest dostępna zarówno dla mikro, małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstw.
  • Nie zakłada uznaniowości – każdy przedsiębiorca spełniający kryteria określone w przepisach ma prawo skorzystać z ulgi.

Taki ogólnodostępny charakter jednoznacznie wyklucza klasyfikację ulgi B+R jako instrumentu selektywnego, a co za tym idzie – jako pomocy publicznej.

Kryterium wpływu na zakłócenie konkurencyjności odnosi się do sytuacji, w której wsparcie mogłoby zaburzać równe warunki konkurowania na wspólnym rynku UE. Ulga B+R w Polsce nie spełnia również tego kryterium, ponieważ analogiczne mechanizmy funkcjonują w innych krajach UE i nie są traktowane jako pomoc publiczna.

Ulga B+R w kontekście międzynarodowym

W krajach Unii Europejskiej, takich jak Włochy czy Hiszpania, funkcjonują podobne instrumenty, które nie zostały uznane za pomoc publiczną przez Komisję Europejską. Przykładowo, ulga B+R we Włoszech (sprawa N 507/2007) oraz w Hiszpanii (sprawa N 480/07) zostały ocenione jako nieselektywne instrumenty wspierające innowacyjność. Komisja Europejska podkreśliła w swoich wytycznych, że instrumenty podatkowe promujące działalność B+R, o ile są dostępne dla wszystkich przedsiębiorstw bez względu na ich wielkość czy sektor, nie stanowią pomocy publicznej.

Podobne podejście przyjęto w Polsce. Brak konieczności notyfikacji ulgi B+R do Komisji Europejskiej potwierdza, że ten instrument nie narusza zasad pomocy publicznej w rozumieniu unijnych regulacji.

Kwalifikacja projektów B+R na zlecenie klientów

Wyrok NSA sugeruje, że projekty realizowane na zlecenie klientów, które posiadają ściśle określony przez zamawiającego cel, nie mogą być uznawane za działalność B+R. Takie podejście wymaga jednak doprecyzowania.

Kluczowe dla uznania projektu za działalność badawczo-rozwojową są:

  • Występowanie ryzyka badawczego.
  • Tworzenie nowej wiedzy lub znaczące ulepszenie istniejących produktów, procesów lub usług.

Realizacja projektu na zlecenie klienta nie wyklucza spełniania tych warunków.

Stanowisko Ayming Polska

Omawiany wyrok NSA pozostaje w całkowitej sprzeczności z dotychczasową wykładnią prawa i praktyką stosowania ulgi B+R. Warto jednak podkreślić, że dotyczy on indywidualnej sprawy i nie powinien być traktowany jako wyznacznik zmiany podejścia do instrumentu.

Ulga B+R może być traktowana jako pomoc publiczna wyłącznie w zakresie, w którym spełnia kryteria pomocy, na przykład w przypadku preferencji dla Centrów Badawczo-Rozwojowych (CBR).

Należy również zaznaczyć, że do tej pory w orzecznictwie nie uznawano ulgi B+R za pomoc publiczną.

Będziemy na bieżąco monitorować interpretacje organów skarbowych oraz kolejne wyroki sądowe, aby informować o potencjalnych zmianach i rekomendować odpowiednie działania. Ulga B+R nadal pozostaje kluczowym instrumentem wspierającym innowacyjność w Polsce, a jej stosowanie – zgodnie z dotychczasową praktyką – nie powinno budzić obaw.

Autorzy publikacji:

Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik, Dyrektor Konsultingu, Ayming Polska

Przemysław Smoczyński, Manager ds. Ulg Proinnowacyjnych, Ayming Polska

Pokaż komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *