Z badania wynika, że niemal połowa firm rozliczających ulgę B+R ma doświadczenia związane z przeprowadzeniem czynności sprawdzających lub kontroli przez urzędy skarbowe.
Rozliczenie ulgi B+R sprowadza się do tego, że podatnik sam wypełnia i składa deklarację CIT-BR lub PIT-BR. W związku z tym można spodziewać się otrzymania zapytania ze strony urzędu skarbowego. Weryfikacja dokumentacji przez urzędy skarbowe to standardowa procedura, wynikająca z deklaratywnego charakteru rozliczenia ulgi. Każdy przedsiębiorca powinien przechowywać dokumenty ściśle powiązane z realizowanymi projektami badawczo-rozwojowymi oraz z odnoszącymi się do nich wydatkami przez ustawowy okres pięciu lat.
Czynności sprawdzające lub kontrola skarbowa są szansą na sprawdzenie poprawności rozliczeń i zebranej dokumentacji. Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej organy podatkowe ograniczają weryfikację rozliczenia ulgi do czynności sprawdzających, rzadko dochodzi do kontroli skarbowych.
W trakcie czynności sprawdzających urząd skarbowy zazwyczaj prosi o przedstawienie:
- ewidencji czasu pracy pracowników biorących udział w pracach badawczo-rozwojowych wraz z wykazem pracowników,
- oświadczeń, że zakwalifikowano koszty pracownicze wyłącznie w zakresie wynikającym z ewidencji przesłanej do urzędu,
- kart wynagrodzeń oraz dowodów wpłat do ZUS-u,
- pełnej dokumentacji potwierdzającej, że zakwalifikowane projekty były projektami badawczo-rozwojowymi zgodnie z definicją zapisaną w odpowiedniej ustawie,
- potwierdzeń zakupu materiałów i surowców, sprzętu specjalistycznego, nabycia usługi kwalifikowanej do ulgi (zamówienia, faktury, umowy).
– Jeśli urząd skarbowy wykryje jakieś nieprawidłowości w przedstawionej dokumentacji, wymaga najczęściej jedynie jej uzupełnienia. Chodzi np. o dostarczenie oświadczeń, że odliczone koszty od podstawy opodatkowania nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie oraz że podatnik nie prowadził działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Dodatkowo wymagane jest przedstawienie dokumentów księgowych potwierdzających wyodrębnienie kosztów w ewidencji rachunkowej – tłumaczy Michał Barszcz, Kierownik Projektu w Dziale Innowacji, Ulg i Dotacji w Ayming Polska.
W obecnym stanie prawnym niezłożenie stosownych wyjaśnień, niedostarczenie korekty deklaracji czy też bezczynność podatnika wobec urzędu skarbowego może spowodować uruchomienie procedury kontrolnej lub postępowania podatkowego.
W gestii kontrolowanego leży skompletowanie i weryfikacja dokumentacji z obszaru objętego kontrolą. Warto przed rozpoczęciem czynności kontrolnych poprawić wykryte nieprawidłowości w złożonej deklaracji, uzasadniając dokonane zmiany. Należy również sprawdzić dokumentację, zebrać wszystkie faktury i upewnić się, czy księgi rachunkowe są prowadzone według aktualnych przepisów. Podatnik powinien pamiętać też o uiszczeniu ewentualnych zaległości podatkowych razem z odsetkami
za zwłokę.
Najczęstsze nieprawidłowości
- brak wszystkich faktur, umów i innych dokumentów, które potwierdzałyby koszty poniesione na działalność badawczo-rozwojową
- brak dokumentacji dowodowej opisującej realizowaną działalność B+R
- nieprawidłowo przygotowana ewidencja czasu pracy pracowników zaangażowanych w B+R
- brak wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych w ewidencji zgodnie z ustawą o rachunkowości
- rozliczenie ulgi B+R przez podatnika prowadzącego na podstawie zezwolenia działalność w specjalnej strefie ekonomicznej po wyczerpaniu limitu pomocy strefowej
Brak komentarzy