Ulga na ekspansję obowiązuje od 2022 roku i pozwala obniżyć koszty przeznaczane na marketing, reklamę czy promocję produktów. Mogą nią być objęte koszty kwalifikowane w wysokości do 1 mln zł, co dla podatnika CIT oznacza oszczędność w wysokości 190 tys. zł rocznie.
Preferencja ta jest związana z wprowadzaniem nowych produktów, dlatego może być stosowana komplementarnie z innymi mechanizmami podatkowymi:
- ulgą B+R oraz ulgą na prototyp – gdy firma opracowała i produkuje nowy produkt, a następnie zaczyna go sprzedawać;
- ulgą na robotyzację – jeśli firma planuje zakup robota przemysłowego, aby produkować więcej, co przełoży się na osiągnięcie wyższych przychodów.
Warunki skorzystania z ulgi na ekspansję
Ulga na ekspansję dotyczy firm wdrażających nowe produkty na rynku lokalnym lub planujących ekspansję zagraniczną z istniejącymi produktami (nie obejmuje usług). Mogą z niej skorzystać wszyscy podatnicy bez względu na sektor działania lub wielkość przedsiębiorstwa, którzy przeznaczają środki na marketing i promocję.
Dodatkowo muszą spełnić jeden z trzech warunków dotyczących przychodów:
- zwiększyć przychody ze sprzedaży produktów w porównaniu do roku poprzedzającego,
- osiągnąć przychody ze sprzedaży nowych produktów,
- osiągnąć przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Co ważne, przy rozliczaniu ulgi należy uwzględniać wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Nie ma wymogu dotyczącego minimalnego wzrostu, więc nawet jeśli przychód wzrośnie o 1 zł, to podatnik może skorzystać z ulgi na ekspansję.
Katalog kosztów kwalifikowanych do ulgi na ekspansję
Koszty działań promocyjno-informacyjnych
- Zakup przestrzeni reklamowych
- Przygotowanie strony internetowej
- Opracowanie publikacji prasowych
- Opracowanie broszur, katalogów informacyjnych i ulotek dotyczących produktów
Koszty uczestnictwa w targach
- Organizacja miejsca wystawowego
- Zakup biletów lotniczych dla pracowników
- Zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników
Koszty przygotowania produktów
- Dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów
Koszty opracowania dokumentacji
- Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych
- Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom
Ulga na ekspansję – wsparcie Ayming
- Szkolenie w zakresie możliwości skorzystania z ulgi (warunki, zasady, wytyczne itd.)
- Zweryfikowanie, czy podatnik kwalifikuje się do ulgi
- Identyfikacja kosztów kwalifikowanych
- Przygotowanie kalkulacji niezbędnych do rozliczenia
- Wsparcie merytoryczne w czasie całego procesu rozliczenia ulgi, w tym reprezentowanie klienta w kontaktach z urzędem skarbowym