Zamknij

Ulga na ekspansję

Ulga umożliwia odliczenie od podatku dochodowego wydatków poniesionych na marketing i reklamę w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Home > Innowacje > Ulga na ekspansję
Zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów

Czym jest ulga na ekspansję?

Ulga na ekspansję to rodzaj preferencji podatkowej, która umożliwia odliczenie od podatku dochodowego kosztów związanych z działaniami mającymi na celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W praktyce są to przede wszystkim wydatki ponoszone na aktywność marketingową i reklamową.

Wdrożony w 2022 roku Polski Ład wprowadził do systemu podatkowego nowe ulgi proinnowacyjne, w tym ulgę na ekspansję. Przepisy regulują, że umożliwia ona odliczenie kosztów kwalifikowanych w wysokości do 1 mln zł.

Jakie koszty można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję?

Obowiązujące regulacje precyzyjnie określają warunki rozliczania ulgi na ekspansję. Koszty kwalifikowane, które podatnicy mogą uwzględnić przy korzystaniu z tego instrumentu podatkowego obejmują:

  • Koszty działań promocyjno-informacyjnych

W tej kategorii wymienić można wydatki na zakup przestrzeni reklamowej, opracowanie materiałów do publikacji prasowych, przygotowanie broszur, ulotek i katalogów informacyjnych czy przygotowanie strony internetowej.

  • Koszty uczestnictwa w targach

Ta grupa obejmuje koszty poniesione w związku z organizacją miejsca wystawowego, a także wydatki na transport, zakwaterowanie i wyżywienie pracowników oddelegowanych na targi.

  • Koszty przygotowania produktów

Przygotowanie produktów polega np. na dostosowaniu ich opakowań do wymagań kontrahentów.

  • Koszty opracowania dokumentacji

Chodzi tu o środki przeznaczone np. na przygotowanie dokumentacji pozwalającej na uzyskanie certyfikatów produktowych lub rejestrację znaków towarowych, potrzebnych do sprzedaży produktów.

Ulga na ekspansję – dla kogo?

Firmy, które inwestują w swój rozwój, mają do dyspozycji liczne instrumenty finansowego wsparcia, do których należy także ulga na ekspansję. Dla kogo jednak konkretnie przeznaczone jest to rozwiązanie? Skorzystać mogą z niego płatnicy podatku dochodowego, którzy rozliczają się z fiskusem na zasadach ogólnych lub na podstawie podatku liniowego. Nie ma znaczenia, jaką branżę reprezentują, pod warunkiem, że prowadzą prosprzedażowe działania promocyjno-marketingowe. Preferencja podatkowa dotyczy firm, które wprowadzają na rynek lokalny nowe produkty lub chcą rozpocząć sprzedaż za granicą produktów już istniejących.

Korzyści płynące z ulgi na ekspansję dla przedsiębiorstw

Ulga na ekspansję jest komplementarna z innymi ulgami proinnowacyjnymi: na badania i rozwój oraz na prototyp (w momencie, gdy firma rozpoczyna sprzedaż nowego produktu), a także na robotyzację (przy zakupie robota przemysłowego, optymalizującego proces produkcji).

Ulga pozwala obniżyć nakłady na marketing i skutecznie zwiększać rynek zbytu produktów. To istotna zachęta do rozbudowy portfolio produktowego i rozwoju przedsiębiorstwa. Stanowi również ważny element ekspansji międzynarodowej, jednocześnie minimalizując związane z nią ryzyka. To wreszcie znaczący mechanizm wspierania małych i średnich przedsiębiorstw, które bez tego rodzaju preferencji podatkowej mogłyby mieć trudności z podjęciem działań rozwojowych.

Dla firm korzystających z ulgi na ekspansję, CIT może być mniejszym obciążeniem – podatek może być obniżony o nawet 190 tys. zł w skali roku.

  • Warunki skorzystania z ulgi na ekspansję

Poza wykazaniem kosztów z przedstawionego wcześniej katalogu, przedsiębiorcy korzystający z omawianej ulgi muszą spełnić także jeden z trzech warunków dotyczących przychodów:

  • w roku, którego dotyczy rozliczenie, przychody ze sprzedaży produktów muszą być wyższe niż rok wcześniej,
  • przychody muszą pochodzić ze sprzedaży nowych produktów,
  • jeśli przychody dotyczą produktów już istniejących, muszą pochodzić ze sprzedaży na nowym rynku.

Istotnym ograniczeniem przy rozliczaniu ulgi jest wykazanie jedynie tych przychodów, z których dochód jest opodatkowany na terytorium Polski. Jednocześnie ustawodawca nie wyznaczył minimalnego wzrostu przychodu ze sprzedaży produktów, tak więc nawet gdy jest on minimalny, firma może skorzystać z odliczenia.

Proces ubiegania się o ulgę na ekspansję

Ulga na ekspansję może być rozliczona w zeznaniu podatkowym za rok, w którym firma poniosła koszty na działania prosprzedażowe. W przypadku, gdy wykaże ona stratę lub jej dochód nie przekroczy kwoty przysługującego odliczenia, wówczas z ulgi korzystać może przez 6 kolejnych lat.

Ulga na ekspansję – przykłady

Z omawianej preferencji podatkowej korzystać mogą firmy z różnych branż – takich jak sektor odzieżowy, kosmetyczny, spożywczy czy motoryzacyjny. Warunkiem jest wytwarzanie produktów rozumianych jako rzecz fizyczną/namacalną.

Jak Ayming wspiera w uzyskaniu ulgi na ekspansję?

Wieloletnie międzynarodowe doświadczenie Ayming pozwala wspierać podmioty, chcące skorzystać z ulgi na ekspansję, na wielu polach. Należą do nich przede wszystkim bezpośrednia współpraca przy rozliczeniu ulgi, a więc weryfikacja, czy dany przedsiębiorca może ubiegać się o tę preferencję podatkową, pomoc w identyfikacji kosztów kwalifikowanych oraz przygotowanie niezbędnych kalkulacji.

Dodatkowo specjaliści Ayming służą doradztwem oraz merytorycznym wsparciem podczas całego procesu rozliczenia, również w kontakcie z organami podatkowymi. Ważnym elementem współpracy jest także możliwość skorzystania ze szkolenia poświęconego ulgom proinnowacyjnym, podczas którego przedsiębiorca poznaje przysługujące mu mechanizmy finansowego wsparcia, warunki korzystania z nich oraz aktualne regulacje prawne.

Zachęcamy do skorzystania z naszych usług. Z ulgą na ekspansję, 2024 rok stanie się na pewno bardziej przyjazny finansowo dla firm myślących o międzynarodowej ekspansji.