Składka wypadkowa jest kosztem opłacanym w całości przez pracodawcę. Ustala się ją indywidualnie, a jej wysokość jest uzależniona od kilku czynników. Regularna i coroczna weryfikacja składki wypadkowej pozwala uzyskać znaczące oszczędności.
Składki na ubezpieczenie wypadkowe – co trzeba wiedzieć?
Składka na ubezpieczenie wypadkowe jest jedyną składką w polskim systemie ubezpieczeń społecznych, która jest zależna od wielu czynników i ruchoma. Wysokość stopy procentowej składki wypadkowej zależy m.in. od liczby zatrudnionych w warunkach zagrożenia i poszkodowanych w wypadkach przy pracy oraz charakteru działalności przedsiębiorstwa i związanej z nią kategorii ryzyka. Każda firma, która skutecznie dba o bezpieczeństwo i higienę pracy, a tym samym minimalizuje występowanie zagrożeń i wypadków w środowisku pracy, płaci niższą składkę na ubezpieczenie wypadkowe. Nie wystarczy raz ustalić wysokość składki – trzeba ją weryfikować co roku i to pod kątem wielu czynników.
Z analiz Ayming wynika, że firmy tracą na zawyżaniu opłat z tytułu składki wypadkowej.
Składka wypadkowa nieoczywistym kosztem
W wielu przypadkach osoby decyzyjne w firmach nie mają świadomości, że składka wypadkowa jest rozliczana w sposób nieprawidłowy, co skutkuje znaczącymi nadpłatami. Tymczasem płatnicy mogą weryfikować obciążenia z tytułu składki wypadkowej i skutecznie odzyskiwać nadpłacone środki za maksymalny okres przeszły wynikający z prawa lub historii składkowej przedsiębiorstwa.
Z doświadczenia Ayming wynika, że składka wypadkowa jest często traktowana przez firmy jako temat wyłącznie kadrowo-płacowy. Przez to nie jest tak ściśle kontrolowany przez działy finansowe jak inne koszty operacyjne. Pokutuje przekonanie, że jest to stała danina na rzecz ZUS i jej wysokością nie można zarządzać w takim samym stopniu, jak chociażby kosztem energii.
Dlaczego składka wypadkowa jest istotna w kontekście kosztów operacyjnych firm?
Jak warunki zagrożenia wpływają na wysokość składki wypadkowej?
Koszt ubezpieczenia wypadkowego pod kontrolą ekspertów
Ayming Polska przeprowadza kompleksową weryfikację składki wypadkowej. Obejmuje ona szereg działań w celu uzyskania oszczędności oraz zminimalizowania poziomu składek w kolejnych latach.
Zmiany od przyszłego roku
Bieżący rok to ostatnia okazja na odzyskanie nadpłat z ZUS tytułem składki wypadkowej bez ograniczenia okresem rozliczeniowym. Od 1 stycznia 2024 płatnicy nie będą mogli bowiem składać korekt deklaracji za okres dłuższy niż 5 lat wstecz. W wyniku zmian, przedsiębiorcy mogą stracić szansę na odzyskanie co najmniej 50 proc. poniesionych kosztów. Problem dotyczy dużej części przedsiębiorstw. W 2022 roku liczba firm płacących składkę wypadkową równą lub wyższą niż wynika to z ich kodu PKD wyniosła 70 tys.
W wyniku wprowadzonych zmian, potencjał możliwości odzyskania nadpłaconych kwot zmaleje o co najmniej 50 proc. Przykładowo, wartość spadnie:
- z 200 tys. zł do 100 tys. zł dla firm z 200 pracownikami,
- z 550 tys. zł do 225 tys. zł dla firm z 500 pracownikami,
- z 1,3 mln zł do 650 tys. zł dla firm z 1500 pracownikami.
Ubezpieczenie wypadkowe – co oferujemy?
- weryfikację wysokości składki wypadkowej i uzyskanie ewentualnych nadpłat za maksymalny okres przeszły wynikający z prawa lub historii składkowej przedsiębiorstwa
- ocenę stanu wypadkowości w spółce, która bezpośrednio wpływa na koszty składki wypadkowej
- analizę parametrów występujących w spółce i czynników szkodliwych dla zdrowia zgodnie z obowiązującymi normami i interpretacjami ZUS, PIP i GUS
- dostosowanie wysokości współczynnika korygującego w celu uzyskania optymalnej składki wypadkowej
- badanie poprawności dokumentacji i jej zgodności z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa w zakresie ubezpieczeń społecznych
- wsparcie merytoryczne i prawne w czasie ewentualnych kontroli ZUS i PIP
- bezpieczeństwo wdrożenia – potwierdzamy z ZUS prawidłowość proponowanych rozwiązań
Co nas wyróżnia?
- największe doświadczenie na rynku – w 2005 r. wprowadziliśmy tę usługę na polski rynek
- bezpieczeństwo wdrożenia proponowanych rozwiązań, dzięki stosowaniu autorskiej metodologii
- stosowanie rozwiązań prawnych, które istotnie zwiększają skalę możliwych do osiągnięcia oszczędności
- zespół złożony z ekspertów prawnych, byłych pracowników ZUS i specjalistów z zakresu BHP
- współpraca ze wszystkimi 43 oddziałami ZUS na terenie całej Polski i z blisko połową z 215 inspektoratów
- przygotowywanie profesjonalnej dokumentacji przez uprawnionych specjalistów z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych oraz BHP